A naopak, logicky, Castillon-du-Gard je jediná vesnice, která je vidět z Pont-du-Gard.
Byli jsme tu
dvakrát, pokaždé jsme k mostu přišli z pravého břehu. Tentokrát jsem
chtěla poznat i levý břeh řeky.
Informace o Pont-du-Gard
jsem zjišťovala před čtrnácti lety, kdy jsme sem jeli poprvé s Čedokem.
Bůh ví, proč mě historie mostu a celého antického akvaduktu do starověkého
Nemausa (Nîmes) tehdy nijak zvlášť nezaujala. Fascinuje mě až teď, proto tady,
jako bývalá učitelka dějepisu, zkusím své poznatky co nejstručněji shrnout.
Před naším letopočtem bylo
dnešní Nîmes pod názvem Nemausus hlavním městem velkého keltského, chcete-li
galského kmene. Po dobytí Galie Římany se je noví vládci rozhodli romanizovat a
udělali z něj hlavní město zdejší provincie. Jak bylo zvykem, vojáci,
kteří sloužili v legiích, dostali po patnácti letech v armádě jako výsluhu
pozemky v některé z římských provincií. Půda kolem Nemausa byla
přidělena veteránům z Caesarových egyptských legií, proto má město ve
znaku krokodýla připoutaného řetězem k palmě.
Po osídlení
veterány se město začalo rozrůstat a stoupající počet obyvatel už nestačil zásobovat
vodou místní pramen, jehož jméno město neslo. Proto se Římané na počátku našeho
letopočtu rozhodli přivést do města vodu pomocí akvaduktu. Prameny na jihu a východě
od města ležely níž než město samotné, takže je v době bez výkonných
čerpadel nebylo možné využít, Římané mohli použít jen gravitaci a samospád. Zvolili
tedy opravdu silný pramen severně od města, Fontaine d'Eure poblíž Uzès (tehdy Ucetia).
Vzdušnou čarou měří vzdálenost
mezi pramenem a sběrnou nádrží v Nemausu, odkud se voda rozváděla do
celého města, jen asi 20 km, v cestě ovšem stál nejjižnější výběžek Massif
Central, takže by Římané museli vytesat hluboko do skály tunel dlouhý osm až
deset kilometrů, což bylo při tehdejších technických možnostech vyloučené. Akvadukt
tedy postavili v trase klikatící se kolem pohoří v délce asi 50 km tak, aby kopce
obešli a zároveň zachovali stálý sklon vodovodu. Pramen Fontaine d'Eure leží totiž
76 m nad mořem, jen o 17 m výš než sběrná a distribuční nádrž v Nîmes.
Akvadukt byl ovšem vyměřený tak, aby po celé délce zajišťoval takový sklon, který
by zajistil stejnoměrný průtok vody.Celkem 35 km
akvaduktu vedlo pod zemí. Nešlo o tunely vytesané do pevné skály, právě tomu se
Římané snažili vyhnout, ale o příkopy s kamenným korytem, které bylo zakryté
kamennými deskami a zahrnuté zeminou. Vyhloubená do skály byla jen malá
část, asi jen tunel vytesaný do skály, jehož tři části se dochovaly poblíž vsi Sernhac,
které dohromady měří asi 66 m. Zbytek vedl po povrchu kanály vytesanými do kamene
nebo překonával údolí a potoky po klenutých mostech. Ruiny těchto menších mostů se
dochovaly dodnes, jeden severně od Pont-du-Gard je dlouhý stovky metrů a stále
ještě 7,5 m vysoký, další asi tři jsou prý k vidění v serpentinách
mezi Pont-du-Gard a vesnicí Saint-Bonnet-du-Gard.
Odhaduje se,
že akvadukt zásoboval padesátitisícové město zhruba 40 000 m3 vody
denně a voda od pramene do sběrné nádrže v Nemausu dotekla asi za 27 hodin.
Podle archeologických nálezů
bylo tohle technické dílo vybudováno někdy mezi lety 40 a 60 našeho letopočtu.
Předpokládá se, že stavba trvala asi patnáct let a zaměstnávala 800 až 1 000 dělníků.
Pont-du-Gard
je jeho nejzachovalejší částí. Most překonával údolí řeky Gardon pomocí tří
úrovní oblouků (6 oblouků ve spodní části, 11 v prostřední a 35, které
zbyly z původních 47, v nejvyšším patře), je vysoký 48,8 m a nejvyšší
patro je dlouhé 275 m. Akvadukt v těchto místech na 456 metrech délky
klesl o pouhého dva a půl centimetru. Voda, tedy to, kvůli čemu byl
postaven, proudila jeho nejvyšším patrem, spodní patro sloužilo jako běžný most
dopravě (tyhle dvě fotky jsem si vypůjčila ze svého alba z roku 2011, proto je na nich lepší počasí).
Akvadukt sloužil
spolehlivě po celou dobu římské éry, kvůli velmi mírnému sklonu však vyžadoval
pravidelnou údržbu. Zanášel se vápenitými usazeninami, prorůstaly do něj kořeny,
kvůli kterým ve vodovodu rostly řasy a bakterie, škvírami mezi krycími deskami
pronikala hlína. Proto bylo nezbytné ho pravidelně
čistit, což měli za úkol tzv. circitores.
Od 4. století byla však údržba akvaduktu zanedbávána. Na počátku 5.
století do provincie vtrhli Vizigóti, na začátku 8. století Mauři, ve druhé
polovině 1. tisíciletí byl zdejší kraj v podstatě neustálým bojištěm. Původně se soudilo, že akvadukt zásoboval
Nîmes vodou až do 9. století, ale podle novějších výzkumů přestal svému
původnímu účelu sloužit někdy v šestém století. Pak už jej místní využívali jen
jako snadný zdroj stavebního kamene.
O část
kamenů přišel i Pont-du-Gard, zejména v nejvyšším patře, ale jelikož to byl do asi třináctého století
široko daleko jediný most, který spojoval oba břehy řeky Gardon, zůstal poměrně
zachovalý.
Ve 13. století francouzský král udělil vládcům Uzés právo vybírat na mostě
mýtné, zároveň jim však uložil povinnost stavbu udržovat.
Na začátku 17. století krajem proběhly náboženské války. Vévoda Jindřich
z Rohanu, o kterém jsem se zmiňovala, že nechal rozebrat hradby
Castillonu, cítil potřebu dostat svou artilerii co nejrychleji z jednoho
říčního břehu na druhý. Aby se na most lafety s děly vešly, nechal pilíře
prostředního patra odříznout a zeštíhlit asi na dvě třetiny (někde píšou na
třetinu, ale to mi připadá nepravděpodobné), což pochopitelně narušilo statiku
horních pater mostu.
Naštěstí to
most přežil a v osvíceném 18. století místní úřady Pont-du-Gard
zrenovovaly, nechaly opravit praskliny, zarovnat vyjeté koleje a doplnit
kameny odstraněné v minulém století. Inženýr Henri Pitot v letech 1743–47 postavil
pro pozemní dopravu nový podélný most souběžný s oblouky dolního patra, aby
antickou památku stále těžší dopravní prostředky neohrožovaly.
Most však
chátral i nadále. K jeho výraznější rekonstrukci došlo až v letech 1855-1858 na popud Napoleona III.,
velkého milovníka antických památek.
Za poslední století přežil most tři vážné záplavy. V roce 1958 bylo celé
spodní patro zaplaveno velkou povodní, která smetla ostatní mosty v okolí.
V roce 1998 postihla oblast další velká záplava a další, která zpustošila
celou oblast, přišla v roce 2002.
Pont-du-Gard byl v roce 1985 přidán na seznam světového dědictví UNESCO.
Poblíž Pont-du-Gard stojí starý mlýn z roku 1860, který původně mlel mouku, posléze se stal zájezdním hostincem a nakonec hotelem. V roce 2009 jeho balkony hýřily rozkvetlými květinovými truhlíky, ale o dva roky později už byl opuštěný. A je opuštěný dodnes.
Mezi mlýnem a mostem je rovinka, na které rostou tři olivovníky. Jsou
staré přes 1100 let a vyrostly
poblíž kastilského města Cuenca. Stály však v cestě nově vyprojektované
dálnici a společnost, která ve Španělsku staví silnice, se jich chtěla
zbavit. A tak Francouzi v roce 1985 zachránili 5 olivovníků, z nichž
3 dnes rostou u Pont-du-Gard, další je údajně v soukromých rukou v
Paříži a pátý olivovník prý roste u vchodu do botanické zahrady Les Camellias
de la Prairie v Alès.
Zestručněný
příběh olivovníků je vytesán do kamenné desky poblíž jednoho z nich. Píše
se na ní: Narodil jsem se roku 908. Obvod mého kmene měří 5 m, obvod koruny
15 m. Svůj život jsem až do roku 1985 prožil ve vyprahlém a chladném údolí
ve Španělsku. Můj osud zaujal generální radu Gardu, která mě a mé dva bratry adoptovala.
Na tomto místě jsem byl vysazen 23. září 1988 a jsem hrdý na to, že mohu být
součástí výjimečného přírodního
prostředí Pont-du-Gard.
Jak jsem psala, Drahý často nostalgicky vzpomíná na koupání v Gardu při minulých
návštěvách, souhlasila jsem tedy, že sem zajedeme znova, když je to naposledy,
i když se na stejná místa vracím jen neochotně a pouze v případě, že
se mi tam buď nepovedly fotky, nebo se mi tam mimořádně líbilo. Pont-du-Gard
nepatří ani do jedné z těchto dvou kategorií. Fotky z dvou návštěv
jsou uspokojivé a na mě je tam přelidněno.
Přijeli jsme, Drahý konečně na ten most (přesněji na ten souběžný
Pitotův) poprvé vlezl. Rozhlédl se, usoudil, že je tam moc lidí (jako kdykoli
předtím) a koupat se nehodlá. A to jsem mu nabízela dvě varianty – tu
jihovýchodní skalnatou, kde jsme se cachtali dvakrát, nebo severozápadní pláž,
kde jsme nikdy nebyli.
Žádné komentáře:
Okomentovat